BME Balatonfüredi Tudáscentrum (BTC)

Elsődleges fülek

BTC hét

 

BTC hét az Építményinformatikai mérnöki mesterképzési szakon

 

Az újonnan indult MSc szakon a hallgatók (idén 10 külföldi és 8 magyar) az építőipari digitalizáció számos területével foglalkoznak, ezek között hangsúlyos a szenzorhálózatok építése és alkalmazása, a programozás, a BIM, a komplex épületvillamossági és épületgépészeti rendszerek, valamint a fenntarthatóság és energiahatékonyság kérdései. A tavaszi félévben, a képzés 2. szemeszterében a hallgatók egyhetes gyakorlaton vettek részt a BME Tudáscentrumában, Balatonfüreden. Az ősszel projektfeladatok keretében megismert mikrokontroller alapú szenzorokat élesben telepíthették a BTC épületének különböző helyiségeiben és változatos adatok gyűjtöttek és rögzítettek felhőmegoldások segítségével. Kihelyezett tanóra keretében tanulmányozhatták a BTC épületszerkezeteit, épületvillamossági és épületgépészeti rendszereit.

A kihelyezett gyakorlatnak a BTC minden célnak megfelelő épületén kívül az is célja volt, hogy a hallgatók kiszakadjanak a budapesti életből, a tanórákhoz kötött tanulmányaikból és napokon keresztül, csapatokban dolgozva egy-egy feladat megoldására koncentráljanak. A BTC napok nagyon intenzívek voltak, jellemzően 9 előtt kezdődött a munka és 18 óra után tértek csak haza a hallgatók, az étkezést a BTC-ben oldottuk meg – az épület felszereltsége ilyen szempontból is teljes (konyha mikróval, kávéfőzővel és hűtőszekrénnyel). A hallgatók csapatokba szerveződtek, minden csapatban volt építőmérnök, egyes csapatokat villamosmérnök és építészmérnök alapvégzettségűek is színesítették. Nagy hangsúlyt helyeztünk a dokumentációra, a pénteki záróbeszámolón kívül kedden és csütörtökön részbeszámolókat tartottak, minden tevékenységüket képekkel és videókkal dokumentáltak. Bízunk benne, hogy a BTC héten tapasztaltak nem csak az iparban hasznosítható kompetenciákat fejlesztettek, de számos TDK és diplomamunka alapjául szolgálnak. A BTC héten gyűjtött adatokat a szemeszter hátralévő részében feldolgozzák, elemzik, értékelik.

A hallgatókat a képzés elején kérdeztük az elvárásokról, a végén pedig a tapasztalatokról, ezen kívül minden hallgató részt vett egy 3-6 perces rövid interjún, ahol benyomásaikat összegezték. Kivétel nélkül nagyon hasznosnak tartották ezt az oktatási módszertant, kiemelték az egy feladatra való huzamos koncentráció hatékonyságát a tanulási folyamatban, a soft skillek, különösen a csapatmunkában megvalósuló együttműködés fejlődését. Az oktatók is nagyon hasznosnak és hatékonynak értékelték a BTC hetet, számukra is élmény volt, valamint a tapasztalatok alapján az érintett tantárgyakat is fejlesztik már az őszi félévben a hallgatók visszajelzéseit is beépítve.

A hallgatók munkáját a helyszínen naponta 2-3 oktató mentorálta, folyamatos felügyelet helyett azonban inkább a konzultációs támogatásra helyezve a hangsúlyt. 18 hallgató és 2 oktató elszállásolása és a mérésekhez szükséges szenzorok, eszközök biztosítása költséges, ezt az Építőmérnöki Kar építőipari digitalizáció irányában elkötelezett partnerei támogatták, ezúton is köszönjük segítségüket!

  • KÉSZ csoport
  • Market Építő Zrt.
  • NEO Properties Services Zrt.

Bízunk benne, hogy a BTC hét kiemelkedően pozitív tapasztalat jó gyakorlatként beépül több szak képzési programjába is!

Lovas Tamás – Barsi Árpád – Nagy Balázs