A folyami áramlások térbeli struktúrájának, turbulencia-viszonyainak, hordalék-transzportjának
és morfodinamikai változásainak finom tér- és időfelbontású feltárásban az utóbbi években
megjelent korszerű mérőműszerek új lehetőségeket nyitottak. A tanszéken folyó ilyen irányú
kutatások bizonyították, hogy pl. az ADCP-alapú, célirányos mérési stratégiával jelentős
mértékben növelhető az áramlások tér- és időbeli összetettségéről való ismereteink, egyúttal
lehetővé válik a különféle származtatott jellemzők (diszperziós együttható, fenékcsúsztató-
feszültség, csavaráramlások stb.) eddigieknél pontosabb számszerűsítése. Azonban a mégoly
korszerű mérések is csak bizonyos vízjárás-tartományokat tudnak lefedni; szélesebb értelemben
való hasznosulásukat csak a segítségükkel kalibrált és igazolt numerikus áramlásmodellek
teszik lehetővé. A térbeli áramlási modellek szolgának aztán kiindulásul a részletes szennyezés-
elkeveredés számításokhoz, és képezik alapját – különösen a fenék közeli hidrodinamikai
viszonyok leírásával – a medermorfológiai változások modellezésének. Utóbbiak jó becslésének
másik feltétele, hogy a vizsgált folyószakasz mederanyagának megfelelő fél-empirikus
hordalékhozam-összefüggések kerüljenek alkalmazásra. Ha a Dunának a hazai szakaszát
tekintjük, jelentős különbségeket észlelünk, fentről lefelé a kavicsostól a kavicsos homokon át a
homokmederig. A közelmúlt részletes feltárási és modellezési munkái elsősorban az alsó,
homokos szakaszra összpontosítottak. A jelölt feladata kiválasztott, kavicsos Duna-szakaszok
hidro- és morfodinamikai feltárása, helyszíni mérések és megfelelő térbeli numerikus
modellillesztés segítségével. Eljárások implementálása a csavaráramlások, az örvénystruktúrák,
a mederformák identifikálására. A vizsgált folyómeder-típusok általánosítható, ill. egyedi
áramlási és morfológiai jellemzőinek szétválasztása.